Mikä ihmeen blogi ja miksi?
Blogi (tai pidemmin ilmaistuna weblogi) on yksinkertainen, helppokäyttöinen ja halpa (itse asiassa ilmainen) uusimpien tietotekniikan innovaatioiden mahdollistama Internetissä tapahtuva sosiaalisen kommunikoinnin ratkaisu. Se on verkossa julkaistava päiväkirja tai yhteisöllinen kirjoitus, jossa kirjoittajat kertovat tapahtumista, omista ajatuksistaan ja mieltymyksistään. Blogiin normaalisti sisältyy linkkejä kirjoittajan kiinnostavina pitämiin muihin Internetin sivustoihin, joita blogissa kommentoidaan. Myös muut voivat kommentoida blogin tietoja. Blogitekstit ja kommentit säilytetään arkistossa.
Blogi on varsin uusi käsite, mutta hyvin lyhyessä ajassa niiden merkitys on noussut erittäin suureksi maailmanlaajuisesti. Ne jo hätyyttelevät suurten kansainvälisten meediatalojen johtavaa asemaa viestinnässä. Yksityiset ihmiset, ryhmät ja organisaatiot ovat tulleet hyvin kiinnostuneiksi blogeista ja niiden käytöstä. Juuri muutama päivä sitten Time -lehti uutisoi, että blogi-käsitteen määritelmä on ollut vuonna 2004 kaikkein haetuin asia amerkkalaisesta Merriam-Webster.com -sanakirjasta. Samalla lehti myös kokoaa kymmenen oleellista asiaa, jotka on tähän mennessä opittu blogien käytöstä. Näihin sisältyy niin hyviä kuin kielteisiäkin piirteitä:
http://www.time.com/time/personoftheyear/2004/poymoments.html
Blogit alkavat saada käyttäjiensä inhimillisiä piirteitä. Mutta sitähän juuri on aito sosiaalinen kommunikaatio!
Blogi on varsin uusi käsite, mutta hyvin lyhyessä ajassa niiden merkitys on noussut erittäin suureksi maailmanlaajuisesti. Ne jo hätyyttelevät suurten kansainvälisten meediatalojen johtavaa asemaa viestinnässä. Yksityiset ihmiset, ryhmät ja organisaatiot ovat tulleet hyvin kiinnostuneiksi blogeista ja niiden käytöstä. Juuri muutama päivä sitten Time -lehti uutisoi, että blogi-käsitteen määritelmä on ollut vuonna 2004 kaikkein haetuin asia amerkkalaisesta Merriam-Webster.com -sanakirjasta. Samalla lehti myös kokoaa kymmenen oleellista asiaa, jotka on tähän mennessä opittu blogien käytöstä. Näihin sisältyy niin hyviä kuin kielteisiäkin piirteitä:
http://www.time.com/time/personoftheyear/2004/poymoments.html
Blogit alkavat saada käyttäjiensä inhimillisiä piirteitä. Mutta sitähän juuri on aito sosiaalinen kommunikaatio!
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
<< Paluu takaisin